Som en riktigt hemma fru

Sitter och funderar över maten ikväll, eller snarare efterrätten.


Ikväll ska jag och hjärtis äta äta taco grejs och till efterrätt ska vi antingen äta olika frukter i ugnen med riven vit choklad över och så med glass till eller så ska jag göra vaniljpannacotta frågade han i tisdags om jag skulle göra de någon dag. För det var så länge sen vi åt de, men det är ju sjukt gott och jag har känt mig sugen på de enda sen jag var hos mamma i tisdag och såg att hon hade allting hemma för att kunna göra de. För er som inte ätit det så rekomenderar jag det verkligen. Så det blir nog för mig att gå in på ica efter skolan och shoppa lite..

Här får ni recept på vad det blir för mumsigt ikväll.



Tacogratäng:

Botten såsen
1 burk(ar)   Creme fraiche, vanlig, light eller med någon smak
1 paket   philadelphiaost, vanlig, light, eller med någon smak
"Mitten delen"
500 gram   köttfärs
2 paket   Taco krydda
Garneringen
1 paket   Riven gratäng ost
1 st   röd paprika
1 påse   Taco chips, gärna ost smak

(port för ca 4 pers)

Såhär gör ni:

Sätt ugnen på 175 grader

Börja med att blanda creme fraich och philadelphia osten i en bunke. Rör om ordentligt tills det blir en liten smet. Låt sedan detta svalna i kylen medan du förbereder resten.

Stek köttfärsen och tillsätt taco kryddan.

Tag fram en ungsform och häll i creme fraice och philadelphia blandningen i botten. Lägg sedan över köttfärsen på blandningen. Lägg ett så jämnt lager som möjligt, men inte för mycket köttfärs. Det skall bara täcka blandningen, inte mer.

Häll sedan på den rivna osten ovanpå köttfärsen och skär paprikan i små tärningar och lägg dessa ovanpå osten.

Grädda sedan gratängen i ugnen i ca 20 min.

Servera med taco chips, vanliga eller cheese. En liten sallad vid sidan av är att rekommendera.

Smaklig måltid!




(Dock brukar jag inte ha någon paprika på.)



Efterrätt:

1.Gino gratinerad frukt med vit choklad

Jag brukar köpa äpple, kiwi, vindruvor, apelsin, päron och banan fast bananen brukar jag lägga på efteråt eftersom jag inte är så mycket för varm banan. Sen skivar man all frukt och lägger upp de lite fint eller aa ett försökt till att lägga upp de fint haha. Sen tar man riven vit choklad över och sätter in de i ungen på ungefär 150 grader. Sen äter man de till glass.



2. Vaniljpannacotta

Färdigt på: 3 tim 15 min
Ingredienser

3 3 dl grädde
1 1 blad gelatin
3 3 msk socker
1 1 st vaniljstänger
200 200 g hallon
1 1 dl koncentrerad flädersaft



Gör så här

1. Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5 minuter. Koka upp grädden med sockret och de hela vaniljstängerna.

2. Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och tillsätt i grädden. Rör till en slät smet.

3. Plocka upp vaniljstången och släng. Häll upp smeten i fina glas eller skålar och sätt in i kylen att stelna cirka 3 timmar.

4. Marinera hallonen i flädersaften under tiden och fyll på glasen till bredden med dem strax före serveringen.

(jag har aldrig gelatinblad) det går lika bra utan, bara att de inte blir riktigt lika hårt typ.

Vilken röstar ni för? :)

TTYL EMMELIE




Kommentarer
Postat av: caroline

Åh vad duktig du är gumman!! Kram kram

2009-09-18 @ 22:15:46
Postat av: Anonym

tack jag känner mig duktig också hehe :D

2009-09-18 @ 22:42:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0